Není žádný rozdíl mezi žitím a učením…
je nemožné, zavádějící a škodlivé přemýšlet o nich odděleně.
JAK SE CHCEME UČIT
Hravě
- Prožitkem a vlastní zkušeností.
- Učení všemi smysly, na skutečných věcech, v souvislostech.
S respektem
- S dětmi si chceme budovat přátelský vztah založený na vzájemném respektu.
Venku
- Příroda je pro nás darem, lékem, přirozenou inspirací a učitelkou.
- Chceme v dětech pobytem venku budovat vztah k přírodě a svému okolí.
Vzájemně
- Učí se nejen děti, ale i my dospělí.
- Učíme se jeden od druhého, mladší od starších, starší od mladších.
Protože chceme
- Chceme v dětech podporovat vnitřní motivaci k učení.
- Neznámkujeme, neodměňujeme, netrestáme ale soustředíme se na pokrok jednotlivce.
Rodiče jsou vždy vítáni
- Důležitá je pro nás otevřená komunikace, vzájemná spolupráce, podobné naladění a vítána je i vlastní invence ze strany rodičů.
CO SE CHCEME UČIT
Rámcový vzdělávací program
- Činností s dětmi se budeme snažit, mimo jiné, naplňovat rámcový vzdělávací program – obecně závazný rámec pro tvorbu školních vzdělávacích programů.
- Angličtinu formou jednoho dopoledne s rodilým mluvčím.
Kritické myšlení
- Podpora čtenářské gramotnosti a kritického myšlení.
Souvislosti
- Je nám blízká integrovaná tématická výuka, kdy se děti neučí oddělené předměty, ale vše se spojuje v jeden celek. Tak jako reálný svět.
Kdo jsem
- Poznání sebe sama, práce s tělem. Ať už fyzická tak i ta psychická.
- Komunikační dovednosti, schopnost zachytit a vyjádřit své pocity a emoce a konstruktivně s nimi pracovat.
Z ČEHO VYCHÁZÍME
- Děti mají přirozenou chuť a potřebu učit se a rozvíjet se.
- Každý člověk je jedinečný a má svou individualitu, vlastní strukturu osobnosti, silné i slabší stránky a také různé zájmy, potřeby a cíle. Každé dítě se vyvíjí jinak rychle. Respektujeme individuální předpoklady k učení u každého dítěte.
- Chceme, aby naše Komunitní třída byla místem, kde se dítě bude cítit dobře a bezpečně, protože bezpečné prostředí je pro učení nezbytné. Proto je pro nás důležité, aby mělo dítě možnost uspokojit všechny své základní potřeby, mezi kterými jsou pocit bezpečí, lásky a úcty. A teprve nad tím stojí potřeba seberealizace, kterou děti nacházejí právě v učení a vlastním růstu.
- Klíčová, pro pocit bezpečí, jsou i jasná a srozumitelná pravidla chodu školy, psaná i nepsaná, ale hlavně předvídatelná. Tato pravidla jsou tvořena jak průvodci, tak i dětmi.
- Míra svobody, kterou reálně dítě má, by měla být vždy úměrná míře odpovědnosti, kterou je schopné a ochotné unést.
- Snažíme se, aby se každé dítě pohybovalo v zóně svého nejbližšího rozvoje. Máme snahu nalézt tu správnou míru výzvy, která neodradí, ale zároveň ani nenudí.
- Snažíme se děti vést ke zdravému a udržitelnému způsobu života a k (z)odpovědnosti za sebe sama.